Saka-Sak-İskit-Saki-Saka Suyu-Tahtacı-Türk-17
Araştırmacı-Yazar Ali YILDIZ
Saka ve SU. Buna işaret etmeye çalışsak da arada bir hatırlatmak gerek.
Saka deryasına daldık bir kere.
Ne Tarih, ne Kronoloji, ne de İstorya..
Hepsi solda sıfır kalır inanın.
Biraz aşağıda Tahtacılarda Saka Duası konusu özetlenince anlayacaksınız ne demek istediğimi
Tabii ki bunlardan faydalanacağımız kitaplar kaynaklar, belgeler olmalı, var da zaten.
(Y. Halaçoğlu, Aşiretler, Y. Ziya Yörükan Tahtacılar, Ali Selçuk Tahtacılar, Abdurrahman Yılmaz Tahtacılar). Bunlardan faydalandık.
Türklerin hayatında 4-5 bin yıllık bir zamandan bahsederken, çağlar ve coğrafyalar içinde o kadar değişik şeyler önümüze çıkıyor ki, bunları kronolojik bir sıra saçmalığına teslim edemeyiz.
Saka-Sak, akıllı demek miydi?
Saka, Saklı, gizli miydi?
Saka hem akıllı hem de yüzlerce toplum arasında yaşam mücadelesi vermek zorunda olduğu için akıllının yanında gizli saklı demek miydi?
Saka, at üstünde uyuyan, rüzgar kanatlı atları ve çığlık saçan okları ile kırbasında su taşıyan basit bir insan mı idi?
Saka –Saki; İslamlaşmış Cem törenlerinde bağrı yanıklara kutsanmış su veren bir gönül eri mi?
Kırbasında su taşıyan Saka’dan İslamlaşmış toplumun bir kesiminde Kerbela şehitleri anısına cemaate su veren bir figür haline nasıl geldi?
Sokrat ben insanlara soru sormayı öğretiyorum diyor..
Ve biz Sokrat’ın öğüdüne uyarak soru soruyoruz.
Sibirya bozkırlarında bundan en az 4 bin yıl önce zuhur eden Sakalar; Ağaçeri- Tahtacıların( İslamlaşlamadan sonraki dönemde Aleviler), nasıl oldu da Cem ayinlerinde farklı bir kisve ile ortaya çıktı?
Divan edebiyatında Sünnilerin Şairi Nedim’in; “Ey Saki!” nidasında nasıl ve neden yer aldı?
Sakalı, aynı zamanda Sakallı mı ki?
Osmanlı’da Eyub ilinde Saka köyü neden?
Kayseri’de Saka-i Büzürk ( Büyük Sakalar) ne demek? Acaba Küçük Sakalar (Saka-i Sagir) de var mıydı?
Güzelhisar’da(Aydın), Adala’da(Manisa), Karesi’de, Menemen’de, Yund Dağı’nda) Manisa) Sakalu köyüne demek? ( Y.H. Aşiretler. C.VI. S.2699)
Sakalar binlerce yıldır bizim peşimizi neden bırakmıyor?
Çünkü onlar bizim atalarımız, biz onların evladı ve ahfadı.
Atalarımızdan istifa etmek gibi bir hakkımız var mı?
İşte bu deli sorular arasından bugün Anadolu Tahtacılarında Saka konusunu divana getirdik.
Çok zor bir iş. Ama uğraşacağız.
Cem Ayini İslamlaşmış Türklerin bir kesimi olan Ağaçeri-Tahtacıların(Aleviler) en büyük dini törenidir.
Heteredoks İslam diyebileceğimiz Tahtacılar kesimi bu törenlerde; iktidar mücadelesi sonunda Arap emiri ZALİM Yezid tarafından Hz. Ali evladı Hz. Hüseyin’in Kerbela’da susuz bırakılarak öldürülmesini yas günü ilan etmiştir. Bu son derce insani bir tercihtir. Savaş başka şey, insanı susuz bırakıp ölüme terk etmek başka bir şey.
Hey gidi Türkler hey..
Yukarıda Saka Ali Hikayesini anlatmıştık ya..
Çanakkale Savaşlarında kendi arkadaşlarına su almaya gönderilip, yanlışlıkla düşman saflarına girip, kendi ilah arkadaşlarına su götürmeye çalışırken, İngiliz askerlerine yakalanan SAKA ALİ, hikayesini.
Nerde kendi arkadaşlarına su yetiştirmeye çalışırken suyunu İngilizlere veren Saka Ali, nerede Hz. Ali evladı Hüseyin’i susuz bırakarak öldürmeye çalışan Sünni Müslümanların başı Yezid ?
VE TAHTACILARDA SAKA DUASI...
İşte Heterodoks İslam’ın temsilcisi Ağaçeri-Tahtacılar(Aleviler) Cem törenlerinde bu hazin susuz bırakılma olayını bir ritüel olarak devam ettirirler.
Caferi Sadık İslam dönemi tahtacılarının son sığınma noktası ,onun öğretisi yer yer Sünniler arasında da İslamıın Beşinci Mezhebi, son bilgesi kabul edilir.
Tahtacıların(Aleviler) baş vurduğu eser Menakıb’ı Caferi Sadık’ta(Caferi Sadık Menakıbnamesi) bu ritüel uzun uzun anlatılır. Bu törenin en önemli kısmı SAKA’NIN SU VERMESİDİR.
Bu ritüelde SAKA DUASI olarak yer almıştır.
Sad hazaran lanet olsun, Ey münafık canına
Ben demedim bunu, Hak buyurdu senin şanına
Ümmetiyim dersin, Salavat verirsin Muhammed’e
Aliye şekkin var, ne amel ahdine peymanına?
Birkaç kıt’a devamı var, ancak biz bu kadarla yetiniyoruz.
(Bunun için en azından yukarıda adını verdiğimiz kaynakları okuyabilirsiniz). Ve devamını Cem törenini yöneten Dede okur ve arkasından verilen suyu içer.
Devamla;
ALLAH ALLAH!
KUL HİZMETİ KABUL OLA,
MURADI HASIL OLA,
TUTTUĞU İLERİ GİDE,
HİZMETİYLE YÜZÜ AK OLA.
Sünni İslam’ın baskısı ve son 200 yıllık İngiliz Müslümanlığının çarpıtmalarına rağmen, Anadolu İslamı bu ritüelleri gizli gizli devam ettirmekte, SAKA SUYU RİTÜELİ TAHTACI-ALEVİ TÜRKLERDE CANLILIĞINI KORUMAKTADIR.
Velhasıl, Saka Türkleri binlerce yıl içinde değişerek, işleviyle farklılaşarak, inanç ve coğrafya ikilimizde en azından adıyla hatırasını devam ettirmektedir.
Daha Önceki Bölümleri'de Okumak İsteyebilirsiniz...